Een kleine geschiedenis van WIN – periode 2013-2011
19 december 2013
Het eerste onderzoek naar achtergrond en behoeften van smaakmakers is een feit, met dank aan Harry Doensen. Een meerderheid van de Smaakmakers (58%) is zelfstandig werkzaam, 27% werkt in loondienst en 15% is zowel zelfstandig als in loondienst werkzaam.. Nieuwsgierigheid en het aanspreken van de principes van WIN zijn de belangrijkste redenen om lid te worden
september 2013
Volgens de Trendrede is WIN een zelforganiserende dwarsverbinding.
Als opmaat naar de eerste Werkkringen worden Communitymanagers gevraagd die ervaring op willen doen in een netwerkteam.
15 mei 2013
Bij Seats2Meet in Utrecht is de kick-off van het WIN Abonnement. Smaakmaker Rick van Asperen maakt hiervoor een video over de kracht van verschillende smaken combineren.
21 maart 2013
Met de publicatie van het gratis WIN e-boek Een nieuwe weg naar inkomsten en werkplezier worden de 10 WIN Principes geïntroduceerd. De illustraties zijn van Anne de Graaf en het ontwerp is van Gertjan van de Griendt. In augustus verschijnt het boek ook in gedrukte vorm.
13 februari 2013
WIN organiseert i.s.m. Werken.FM en HR Community het event New world of work
januari 2013
Met het interview “Van cultureel ondernemen naar een ondernemende cultuur” gaat WIN een volgende fase in met een ander businessmodel (dat is ontleend aan Zumba). Het WIN recept voor cultureel ondernemen wordt het WIN recept voor ondernemerschap. Er komen WIN Banners, WIN Ansichtkaarten (“Makkelijker kunnen we het niet maken. Wel leuker”) en WIN Placemats.
11 oktober 2012
Irmgard Bomers te gast bij Martijn Smit van radiozender Werken.FM “broadcast your talent”.
juli 2012
De eerste WIN Nieuwsbrief wordt verstuurd. WIN start een serie kennissessies over Ondernemerschap en waardedenken door ondernemers die het gedachtegoed van WIN onderschrijven. Het animo valt tegen.
juni 2012
Irmgard schrijft haar eerste blog, over haar ervaringen als zelfstandig ondernemer “Soms is het slim om iets doms te doen”. Anne de Graaf van DesignDelivered maakt deze en later nog 12 andere illustraties hiervoor.
De praktijk is weerbarstiger dan in het ondernemersplan is opgeschreven. De zoektocht naar een andere formule begint, samen met de smaakmakers van het eerste uur.
maart 2012
De eerste WIN promotievideo wordt opgenomen met Eppo van Nispen, directeur van het CPNB. Het accent ligt op ondernemerschap in de cultuursector. Er volgen meer video’s, gemaakt door Vincent van den Haak.
februari 2012
Het ‘hoofdkantoor’ van WIN wordt een flexplek in de Caballerofabriek in Den Haag. In dit pand kun je meegroeien met de ontwikkeling van je bedrijf onder het motto “Chase your passion not your pension”.
2 februari 2012
WIN Initiatiefnemer Irmgard Bomers neemt tijdens de MOA voor de eerste keer een pitch op. Hilarisch!
januari 2012
De eerste website www.winrecept.nl is een feit en met dank aan het Internet Archive nog terug te zien. De website is gemaakt door Ernest Robert van Het Bruist.
Uit “De Smaak van Laak”, een opdracht om het Laaktheater te ontwikkelen als cultuuranker, ontstaat later het wijkinitiatief Coalitie Laak.
21 december 2011
Via Den Haag Culturele Hoofdstad een eerste netwerkteam opdracht: Haagse Bluf, geld verdienen met samenwerken
1 november 2011
De start als eigen ondernemer (na vrijwillige beëindiging van 35 jaar vast dienstverband). Tijdens een Ondernemersweek van de KvK wordt het 1e WIN ambitieuze ondernemersplan geschreven: binnen 3 jaar 21 netwerkteams actief. Die doelstelling is niet gehaald.
oktober 2011
Arjo Klamer van de Erasmus Universiteit reikt tijdens een Masterclass Cultureel Ondernemen het Drie-Organismen-model aan, dat op de dag van vandaag wordt gebruikt om de context van WIN te schetsen (de 3 bollen).
september 2011
De huisstijl voor WIN wordt ontworpen door Anne de Graaf. De metafoor wordt eten/recepten. WIN Recept wordt ingeschreven bij de KvK. Het eerste visitekaartje is een feit en de naam smaakmaker is geboren.
mei 2011
Uit een spontane ontmoeting met Ria Roelands (vanwege haar project WIN: werken in Nickerie) komt de allereerste smaakmaker in beeld.