De wereld als speeltuin
Breed kijken, bewuste keuzes maken en klein beginnen is het verhaal van Secrid, de Nederlandse pasjes-portemonnee. Het bedrijf van René van Geer en Marianne van Sasse van Ysselt, verkoopt dit jaar naar verwachting 2,5 miljoen producten en opent binnenkort winkels in Rotterdam en Hongkong. “Je hebt niet veel geld nodig om te beginnen”, zegt Van Geer in een interview met 7 Ditches TV.
Verder kijken
Als ondernemer moet je een brede blik hebben. Die ontstaat als je, zoals René en Marianne, als ontwerper voor klanten in verschillende sectoren hebt gewerkt. Al in de jaren negentig zagen ze dat de wijze van betalen ging veranderen en daarmee ook de inhoud van de portemonnee. Dan wordt de wereld vanzelf je speelveld. Het verklaart waarom Secrid in 70 landen wordt verkocht, waaronder China. “Chinezen houden van unieke producten, ook al betaalt 95% via de mobiel.” Juist van deze markten kun je leren en René ziet dan ook voldoende mogelijkheden om te blijven ontwikkelen.
Bewuste keuzes maken
Een betere wereld begint in je broekzak, is op hun website te lezen, met aandacht voor mens en milieu. De producten van Secrid zijn gemaakt van Nederlands leer en worden ook in Nederland geproduceerd, deels door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Feitelijk heeft Secrid hierdoor de leerindustrie, die grotendeels was verplaatst naar lagelonenlanden, terug naar Nederland gebracht. Het bedrijf is gegroeid naar zo’n 120 medewerkers met een gemiddelde leeftijd van 29. Ook de drie kinderen van het echtpaar werken in de zaak. Er wordt niet zozeer naar diploma’s gekeken of ervaring, maar vooral naar karakter.
Binnenkort opent Secrid in Rotterdam en Hongkong zijn eerste winkels. Die winkels zijn er niet om de omzet op te krikken, maar flagstores om het verhaal te vertellen. Secrid gelooft in retail en houdt platforms zoals Bol.com en Amazone bewust op afstand. “Er is veel vraag naar, maar de gewone winkels hebben het werk gedaan”, zegt Van Geer. Dat blijven we waarderen.
Groei is geen doel op zich voor René van Geer. “Het moet leuk blijven.” Aan verkopen of stoppen denkt hij absoluut niet. ” Ik zal nooit stoppen met creatief werken. Mensen zoals Karl Lagerfeld en Paul Smith zijn voor mij inspirerende voorbeelden”.
Succes delen
Secrid ontstond min of meer noodgedwongen, als een project van een ontwerpbureau dat door de crisis geen klanten meer had, maar wel nieuwe dingen wilde blijven ontwikkelen. In tijden van crisis ben je het creatiefst, zegt Van Geer. “Dat is overlevingsdrang”, zegt hij. “Je hebt ook geen tijd om na te denken, je gaat er gewoon voor.” Een crisisperiode leent zich economisch gezien ook goed voor nieuwe dingen. “Alle leveranciers hebben tijd over. Overal waar je komt, willen ze je wel helpen.”
Ook nu het succes ze toelacht blijven creativiteit, bescheidenheid en respect de verbindende waarden. Op de website zeggen ze hierover:
“Ons succes heeft alleen waarde als we het kunnen delen. Elke dag genieten we van een vers bereide lunch en nemen we tijd om tot rust te komen en te verbinden. Ieder kwartaal komen we bij elkaar om onze uitdagingen te delen en gezamenlijke successen te vieren. Onze goede koffie in de espressobar is zowel het begin van de dag, als het middelpunt van de organisatie.”
Het prachtige kantoorpand in de Haagse Binckhorst is gevestigd in een voormalige loods, vlakbij de plek waar het allemaal begon: in de Caballerofabriek. Je kunt het met eigen ogen aanschouwen op 22 augustus tijdens de WIN Wandeling met als thema ‘de toekomst van werk’.