Blog – Disruptieve innovatie
Oude wijn in nieuwe zakken?
Disruptieve innovatie is vernieuwing die de markt op z’n kop zet. In een zogenaamde long read geeft Sarah Gordon in Financial Times een overzicht van bedrijven die dit in 2014 hebben gedaan. Bekende (Uber, Tesla, Aldi) en minder bekende voorbeelden (Just Eat, Emoov, Three Telecoms) passeren de revue. Interessant om te lezen, omdat in vrijwel alle voorbeelden er geen sprake is van nieuwe business modellen. Oude wijn in nieuwe zakken dus, met als doel om op korte termijn zoveel mogelijk geld te verdienen.
Groei nodig
Het geld wordt verdiend op de traditionele manier, door traditionele organisaties. Investeerders geloven in een idee, pompen er veel geld in en de business moet grote groeicijfers laten zien, om de gedane investering te laten renderen. De revenuen zijn voor een kleine selecte groep. Zodra dit doel is bereikt, is de kans groot dat de stekker er uit gaat en dan kan het hele spel opnieuw beginnen. Van maatschappelijke waarde is geen sprake, of toch wel? Tesla kan misschien een positieve uitzondering worden.
Gezond eigen belang?
Tesla wil de markt voor elektrische auto’s openbreken en heeft daarom alle patenten vrijgegeven. “In the spirit of the open source movement, for the advancement of electric vehicle technology”. Tesla moet wel, want het marktaandeel van elektrische auto’s bedraagt naar verwachting in 2020 nog maar 1%. Bovendien is de concurrentie in de traditionele auto industrie groot en zijn de verwachtingen op lange termijn niet gunstig. In Nederland daalt het autobezit onder jongeren fors en is autodelen vooral in stedelijke gebieden populair.
Tesla is genoemd naar een van de grootste uitvinders aller tijden: Nikola Tesla, een tijdgenoot van Edison en uitvinder van de wisselstroom, maar veel minder bekend. Tesla was in zijn tijd de idealist. Geen slimme zakenman zoals zijn tegenpool Edison. Interessant is of de geschiedenis zich gaat herhalen.
Kennis delen
Tesla zegt dat het door het vrijgeven van de patenten de ontwikkeling van elektrische auto’s wil stimuleren. Het resultaat is dat investeerders Daimler en Toyota zich hebben teruggetrokken uit Tesla. Een streep door de rekening of niet? De vraag is waar Tesla op termijn geld mee verdient.
Recentelijk heeft Tesla samen met Panasonic in Nevada een gigantische fabriek in geopend voor de productie van accu’s. Door co-creatie verwacht men de prijs van batterijen met 30% te kunnen verlagen. Een prijsverlaging waar niet alleen de verkoop van elektrische auto’s bij gebaat is. De fabriek is vanwege de lage belastingtarieven gesponsord door de staat Nevada, die profiteert van de enorme werkgelegenheid die hierdoor wordt gecreëerd. Ook Apple heeft het nieuws gehaald met hun interesse in Tesla en elektrische auto’s. Of zouden het de batterijen zijn? Het maakt duidelijk dat de markt volop in beweging is en de toekomst lastig te voorspellen.
Een andere manier van organiseren
Het vraagt om een flexibiliteit. Tesla werkt ook op dit gebied anders dan de traditionele automerken. Een eigen lokaal dealernetwerk ondersteunt de verkoop en service. Dat lijkt niet zo vernieuwend, totdat je naar de vacatureteksten kijkt. Tesla vraagt bijvoorbeeld een Service Adviseur, een combinatie tussen een automonteur, verkoper en klantenservicemedewerker. Tesla zegt hierover in de vacaturetekst: Je voert verschillende taken tegelijk uit, waarbij je de juiste prioriteiten stelt, je eigen werkschema organiseert en goed kunt werken met deadlines.
Van de medewerkers van Tesla wordt uitdaging, creatie en innovatie verwacht. Deze vacatures zijn niet voor iedereen geschikt. U dient een oprechte passie te hebben voor het produceren van de beste voertuigen ter wereld. Zonder passie zult u het werk dat wij doen te moeilijk vinden.
Met dit type medewerkers kun je als werkgever alle kanten op, maar ook voor mensen die in hun werk hun passie laten zien, zal er in de toekomst volop werk zijn. Jammer dat ze bij Tesla nog niet meedelen in de winst. Met Elon Musk aan het hoofd acht ik de kans niet groot dat dit in de toekomst gaat wijzigen.
Deze blog illustreert een van de 10 WIN Principes – Zoek de Ruimte
Meer blogs lezen? Klik op Maak je keuze en kies de categorie WIN Blogs