WIN Interview – Werken in netwerken in het HBO

19 juni 2013

“Doe maar gewoon”

Ondernemend onderwijs bestaat! Het gebeurt bij de Performatory, een onderdeel van de NHTV in Breda. Anke van den Broeck is nauw betrokken geweest bij de totstandkoming bij deze vernieuwende vorm van onderwijs. Ze is cum laude afgestudeerd en heeft tijdens de studie al de nodige werkervaring opgedaan en een netwerk opgebouwd.

Hierdoor heeft ze aansluitend aan haar studie een baan gevonden als online marketeer bij het Textielmuseum.

Leren en co-creëren gaan hand in hand

De Performatory onderscheidt zich van andere Hbo-opleidingen door leren en werken te combineren, met het oog op de veranderende maatschappij. Het programma is gebaseerd op vijf pijlers: opleiding, onderzoek, open spaces, netwerken en events. Je verlaat de opleiding niet alleen met een diploma op zak (bachelor Business Administration), maar ook met een relevant netwerk en de nodige werkervaring. Je toegang tot de werkwereld is verzekerd, al moet je het nog wel zelf invullen.

Geen studenten maar learners

Zowel vanuit het onderwijs als het bedrijfsleven is er behoefte aan betere afstemming en meer interactie. Vrijwel elke zichzelf respecterende opleiding is daarmee bezig. Die behoefte wordt door de Performatory al ingevuld. Anke vertelt vol enthousiasme over succesvolle projecten die ze heeft begeleid. De insteek is “learning by doing” en niet studeren. Interessant is de vraag, in hoeverre organisaties hier klaar voor zijn. Er zijn nog niet veel organisaties die jonge mensen de touwtjes in handen geven. Niet uit hoofde van hun positie, maar omdat ze kansen en mogelijkheden zien. Veel initiatieven blijven nog steken bij eenmalige projecten of acties, terwijl er behoefte is aan structurele verandering.

Jezelf onderscheiden

Pff, zegt Anke op de vraag waarin zij zich onderscheidt. Een lastige vraag, voor de meesten van ons. Al is het maar omdat onze cultuur er eentje is van ‘doe maar gewoon’. Duidelijk is dat ze in een traditionele hiërarchische organisatie niet goed haar kwaliteiten kwijt kan. Of het moet zijn in een vrije rol, om als ‘jonkie’ bij te dragen aan de omslag naar een ondernemende cultuur, gebaseerd op zelforganisatie. Daarmee snijdt ze een gevoelig punt aan, waar meer organisaties tegenaan lopen. Hoe blijf je jonge mensen boeien? Het vraagt ook om een andere manier van managen. Het goede van de Performatory is, dat het mensen voorbereidt op de werkwereld van morgen, met zelfregie en onderscheidend vermogen als uitgangspunt. Daarbij verliezen ze de link met de praktijk niet uit het oog, waarmee de verbinding gelegd is tussen WIN en de Performatory.

Zien is geloven

De locatie van de Performatory is niet alleen toegankelijk voor studenten, maar ook voor werkenden. Al is dat laatste nog niet zo bekend. Je bent welkom om te werken, te leren en te co-creëren. De ruimte nodigt daarvoor uit. Studenten en docenten zijn nauwelijks uit elkaar te houden. Dit bevordert de gelijkwaardigheid, waardoor de groep een eenheid vormt. Wat opvalt, is het enorme enthousiasme, de open sfeer en de bedrijvigheid. Toch is het lastig uit te leggen.  Het gaat om kennis delen en zelf ervaren wat deze vorm van onderwijs voor je kan betekenen. Als student, docent, werknemer of werkgever.

www.textielmuseum.nl

Irmgard Bomers interviewt regelmatig smaakmakers over werken in netwerken. 

Volg ons!

@werkinnetwerken #zdha