Blog – Professional of vrijwilliger

12 juni 2013

Verschillen verdwijnen

Voor het eerst geef ik in mijn eigen woonplaats een workshop Werken in Netwerken. Voor het eerst ook een duo optreden.

Ex-collega en smaakmaker Marleen neemt de netwerkoefeningen voor haar rekening. Een goede keuze. De workshop wordt aangeboden door de G.A. van Poelje Academie, de bestuursacademie in het Westland. Ter voorbereiding ga ik op zoek naar de achtergrond van de deelnemers. Ik val van de ene verbazing in de andere.

Doelgroep

De G.A. van Poelje Academie richt op het versterken van het bestuur van maatschappelijke instellingen, zowel professionele als vrijwilligersorganisaties.Een gemêleerde doelgroep dus, van scholen tot toneelverenigingen. Ik heb zelf een paar masterclasses gevolgd bij de Academie, uit hoofde van mijn bestuursfunctie bij de bibliotheek. Het idee voor deze workshop is een direct gevolg daarvan. Het verzoek was om bij de lesstof uit te gaan van vrijwilligers. Zij betalen minder dan organisaties die een opleidingsbudget hebben. Hieraan afgemeten bestond de groep uit één professionele deelnemer en de rest vrijwilligers. Gelukkig is het WIN-concept generiek toepasbaar en kent het geen niveaus, maar het is toch wel fijn om iets meer te weten van de mensen die je voor je hebt. Vandaar ook het kleine onderzoekje naar de achtergrond. Even gegoogeld dus.

Het leverde geweldige informatie op. Organisaties dicht bij mij in de buurt waar ik nog nooit van had gehoord, zoals een inloophuis voor kankerpatiënten en een federatie van 11 parochiekerken. Inzicht in het reilen en zeilen van een grote omni sportvereniging en informatie over de deelnemers zelf. Zeer breed qua achtergrond en ervaring. Voor mij allemaal onbekenden. Van sommigen was niets te vinden. Dat zullen dus wel oude mensen zijn, dacht ik.

Vooroordelen

Zoals zo vaak, kloppen beelden niet met de werkelijkheid. De deelnemers waarover ik niets kon vinden waren twintigers. Niet goed genoeg gezocht, een foutje in de naam, etcetera. Gevaarlijk dus, om op basis daarvan een beeld te vormen. Vrijwilligers voldoen al lang niet meer aan het stereotype beeld. Op bestuursniveau is het zelfs de vraag of het onderscheid dat de Academie maakt –professionals en vrijwilligers- terecht is. Voor deze groep in ieder geval niet. Nog een hardnekkig vooroordeel, waar ik mijzelf ook nog regelmatig op betrap: het succes van een activiteit is af te meten aan het aantal deelnemers. Niets is minder waar bewijzen de eerste SmaakmakerActiviteiten. Hoe kleiner de groep, hoe groter het rendement voor de deelnemers. Toch was mijn primaire reactie “jammer”, toen ik zag dat er “maar” dertien deelnemers op de lijst stonden voor de workshop in een gemeente van 100.000 inwoners. Vooral ook jammer, omdat je toch stiekem hoopt dat er ook mensen uit je eigen netwerk bijzitten. Niet dus

Klein is het nieuwe groot

Werken in netwerken is het meest effectief als je het dicht bij huis houdt. Maak het klein, is één van de principes, waarmee je snel resultaat kunt boeken. Het heeft geen zin om je druk te maken over mensen die er niet zijn. Veel beter is het om je energie te geven aan mensen die de moeite hebben genomen om te komen. Hoe kleiner het gezelschap, hoe beter dat dit lukt. Ook hiervoor geldt: klein is het nieuwe groot. Ook met dertien deelnemers zijn er voldoende mogelijkheden om je netwerk te vergroten. De ervaring met deze workshop bevestigt ook maar weer eens dat je je kansen enorm beperkt door in hokjes te blijven denken. Het laat ook zien dat de insteek en aanpak van WIN echt vernieuwend is. Het gaat over de toekomstige werkwereld, maar die wordt heel dichtbij jezelf gebracht. Geen instant recept, maar een pakketje ingrediënten waar je zelf iets lekkers van kunt maken.

WIN WIN WIN

Het motto van WIN is: Altijd kansen op je pad, door een ondernemende manier van werken. De workshop gisteren was een succes en de deelnemers zijn uitgedaagd om zelf aan de slag te gaan. Het is laat geworden gisterenavond, maar dat heeft een aantal er niet van weerhouden om direct al het e-boek te downloaden. Ook de eerste LinkedIn-verzoeken komen binnen. Zelf heb ik er weer een paar mooie kansen en verhalen bijgekregen, dicht bij huis. Dank Westlandse smaakmakers voor jullie enthousiasme en mooie evaluatie. Een ruime acht! De eerstvolgende mogelijkheid om kennis te maken met WIN is 1 juli in Utrecht.

 

Volg ons!

@werkinnetwerken #zdha