True Cost Accounting

1 september 2019

Twintig procent van de mensen wil de wereld beter maken en is ook bereid daarvoor actie te ondernemen. Volkert Engelsman, directeur van Eosta, is er een van. Hij pleit voor een nieuwe definitie van profit, waarin ook rekening wordt gehouden met de kosten van people en planet. Samen met o.a. de Triodosbank en Ernst & Young heeft hij onderzoek gedaan naar True Cost Accounting.

True Cost Accounting is een rekenmodel dat inzicht geeft in de werkelijke kosten van voedsel. Er wordt niet alleen gekeken naar het product, maar naar de kosten die het de wereld als geheel kost. De berekeningen voor Eosta (dat als pilot diende) illustreren hoe True Cost Accounting de winstdefinitie verandert en hoe je perverse prikkels in de economie kunt uitschakelen. In het rapport is gekozen voor een pragmatische aanpak: de 20% kpi’s die het meeste impact veroorzaken zijn meegenomen. De verwachting is dat True Cost Accounting binnen een paar jaar invloed gaat hebben op de waarde van bedrijven en hun toegang tot kapitaal. Het rapport kun je downloaden.

In het artikel “Een Big Mac zou 200 euro moeten kosten” wordt ingegaan op de rol die de overheid kan spelen om daadwerkelijk stappen te zetten in de richting van een eerlijke prijs voor voedsel.

Eosta is distributeur van verse biologische en eerlijke groente en fruit, met een specialisatie in overzees fruit en Nederlandse kasgroente. Ze fungeren als innovatieve ketenregisseur voor meer dan duizend telers op zes continenten. Met hun “trace & tell” systeem Nature & More bieden zij consumenten complete transparantie bij biologische producten. Volkert Engelsman sprak in 2018 de Duurzame Troonrede uit.

 

Op Duurzame Dinsdag, de eerste dinsdag in september, verschijnt ook de WIN Werk(t)rede.#6

Volg ons!

@werkinnetwerken #zdha