Inspiratiemiddag doelgroepmarketing

In de culturele sector zijn er in toenemende mate nieuwe initiatieven die zich richten op specifieke doelgroepen zoals expats, jongeren, mensen met een beperking, ouderen of vrouwen. Deze initiatieven vragen ook om een eigen marketingcommunicatie aanpak. Op deze inspiratiemiddag kijken we naar doelgroepmarketing anno 2017. Welke inspirerende initiatieven zijn er? Hoe wordt het ingebed in de reguliere marketingcommunicatie? En wat levert het concreet op?

Tijdens deze middag geven een aantal sprekers een presentatie over het ontwikkelen van marketingcommunicatiebeleid en -acties voor specifieke doelgroepen zoals senioren, jongeren en expats. We laten experts aan het woord en een aantal aansprekende cases binnen een specifieke doelgroep passeren de revue.

De sprekers zijn werkzaam in verschillende organisaties binnen en buiten de cultuursector. Het doel van de middag is om nieuwe ideeën op te doen voor de strategische en praktische uitvoering van marketing voor specifieke doelgroepen.

Kortom: een uitgelezen kans om je te laten inspireren door de succesvolle marketing- en communicatiestrategieën van collega-marketeers. Meer informatie volgt binnenkort: meld je nu alvast aan voor deze middag.

Programma
Alet Klarenbeek – Ouderenmarketing
Rond 2040 is één op de vier inwoners van Nederland ouder dan 65 jaar. Daarnaast zijn de ouderen van nu veel jonger (zowel fysiek als geestelijk) dan de ouderen van weleer. In de cultuursector floreren veel cultuurinstellingen nu al met deze doelgroep, die vaak meer vrije tijd en geld te besteden heeft. Wat kunnen we doen om deze doelgroep nog beter te bereiken, zowel om de doelgroep te vergroten als het stimuleren van herhaalbezoek binnen het huidige klantenbestand? En moet je de oudere doelgroep op een speciale manier aanspreken en extra handvatten bieden (bijvoorbeeld op het gebied van online marketing) of juíst niet?

Alet Klarenbeek geeft een presentatie over marketing voor ouderen en gaat vooral in op beeldvorming, ouderen en cultuurparticipatie en praktische tips & tricks over marketing en communicatie voor deze doelgroep. Dit alles illustreert zij met aansprekende voorbeelden van binnen en buiten de sector.

Yuki Kho – Toegankelijk schrijven en praten over kunst en cultuur
Yuki Kho en Ko van ’t Hek zijn fervente kunst en cultuurbezoekers, maar merkten dat hun cultuurbewuste vrienden moeilijk te bewegen waren om hetzelfde te doen. Dat kwam door redenen zoals “Het is moeilijk om op de hoogte te blijven” of “Ik weet er gewoon niet zo veel van”. Daarom startten ze in 2015 de nieuwsbrief: Kunst Kijken met Ko en Kho. De opzet is simpel: elke maand 5 tips van tentoonstellingen die de moeite waard zijn voor de beginnende of semi-geoefende kunstkijker.

Inmiddels zijn ze 1,5 jaar en 2000+ maandelijkse lezers verder. Belangrijker nog: er is een filosofie ontstaan rondom Kunst Kijken. De kern hiervan is dat het praten en schrijven over kunst beter en aansprekender kan, want de ongeoefende kunstkijker voelt zich vaak niet aangesproken door de communicatie van kunst- en cultuurinstellingen.

Yuki Kho doet tijdens deze middag haar visie uit de doeken over communicatie voor de doelgroep tussen 20-35 jaar. Ze geeft vanuit haar eigen belevingswereld en ervaring tips en tricks over het aanspreken van jongeren. En dat betekent niet ‘tof doen’, maar wel een andere en meer toegankelijke manier van communiceren.

WIN gaat over werken in de context van de nieuwe economie. De nieuwe economie is in ontwikkeling en omvat een breed scala aan onderwerpen en thema’s die van invloed zijn op je werk. Door daar kennis van te nemen bouw je een voorsprong op. Je komt tot nieuwe inzichten en ideeën en je breidt je netwerk uit met waardevolle contacten. 

In de nieuwe economie werk je samen. Daarom plaatsen we belangeloos activiteiten, bijeenkomsten en conferenties op de agenda die relevant zijn in dit verband. Je leert dan op een natuurlijke manier de nieuwe economie ontdekken. Dit event is hier een voorbeeld van.

Amsterdam

Locatie: Amsterdam, ntb

Volg ons!

@werkinnetwerken #zdha