Het ongemakkelijke gevoel

28 februari 2013

Welk beeld van netwerken heb jij?

Lekker eten staat bij vrouwen op nummer één in de Top 10 van favoriete bezigheden. Herkenbaar! Bij mannen is het seks. Netwerken komt niet voor in de Top 10. Dat is ook niet verrassend. Het wordt vaak als ongemakkelijk of nutteloos ervaren en ten onrechte geassocieerd met borrelpraat of jezelf verkopen. Dat is jammer, omdat netwerken onderdeel is van werken in deze tijd. Bij mij staat netwerken dit jaar wel in de Top 10 van favoriete bezigheden.

Keuze genoeg

Netwerken en de nieuwe economie[i] zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Netwerken en netwerkbijeenkomsten schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond. Als je wilt kun je dag en nacht bezig zijn met netwerkbijeenkomsten bezoeken, zowel fysiek als virtueel. Het afgelopen jaar bezocht ik er tientallen. Een leerzame ervaring.

Beperkte waarde

Netwerken is het opbouwen en onderhouden van waardevolle contacten. Een werkwoord dus. Iedereen kent gemiddeld vierhonderd mensen en beschikt dus over een informeel sociaal netwerk (familie, vrienden, buren, collega’s).  Formele netwerken –als zelfstandig naamwoord- hebben ook sociale waarde. Ze geven al snel een ons-kent-ons-gevoel. Daar is niets mis mee, maar zakelijk gezien bieden ze zeker in deze tijd weinig toegevoegde waarde. Formele netwerken hebben vrijwel altijd een afgebakende doelgroep (marketeers, vrouwen, starters, directeuren, MKB-ers etcetera) met eigen waarden en normen. Behoor je niet tot de doelgroep dan voel je je letterlijk een buitenstaander. Als je wel tot de doelgroep behoort en je zoekt hulp dan is de kans groot dat het netwerk je niet zoveel kan bieden. Niet uit onwil, maar omdat de deelnemers allemaal mensen zijn die met dezelfde blik naar dezelfde werkelijkheid kijken. Hetzelfde effect treedt ook op binnen teams, afdelingen en wordt sterker naarmate de groep langer bij elkaar is. Het maakt ook duidelijk waarom oplossingen beter buiten het eigen, bekende domein kunnen worden gezocht. Maar hoe doe je dat?

Niet verkopen

Netwerken doe je online én offline. Over mijn ervaringen met online netwerken lees je in een eerdere blog.
Kies vooral bijeenkomsten waar netwerken niet het hoofddoel is, bijvoorbeeld seminars, (boek)presentaties, openingen, debatten. Maak je keuze op basis van persoonlijke interesse, gedeelde waarden of juist een onderwerp waar je niets van weet. De WIN To Do suggesties helpen daarbij.
Bepaal vooraf je doel (waarom ga je er naar toe; wat wil je bereiken). Bedenk dat jezelf of je diensten aanbieden nooit het doel kan zijn. Jezelf verkopen voelt als prostitueren en de kans dat iemand hét met je wilt doen is minder dan 3%. Oprechte interesse tonen in anderen door vragen te stellen (wat brengt je hier; mag ik wat vragen) of te reageren op een gebeurtenis (knap hoe je de discussie een andere wending gaf) is de sleutel voor succes. Luisteren is een van de belangrijke competenties voor netwerken. Je pikt verhalen op, krijgt ideeën en ontmoet mensen die later mogelijk weer van pas komen. Dit is veel gemakkelijker in je eentje en in omgevingen waar je niemand kent.

Geduld wordt beloond

Door oprechte interesse te tonen in anderen, gaan mensen vanzelf vragen terugstellen. Natuurlijk is een goede pitch belangrijk, maar het gaat er om dat mensen jou herinneren. Dat gaat veel gemakkelijker als je een leuk gesprek hebt met elkaar dat niet over jezelf gaat. Oefening baart kunst. Daarmee is een belangrijke stap gezet in het bereiken van je doel.

Deze blog illustreert één van de 10 principes van werken in netwerken: Vergroot je netwerk

Irmgard Bomers blog regelmatig over onderwerpen die haar werk raken. 


 

Volg ons!

@werkinnetwerken #zdha