Anouk van Bruchem – happy mom met een fulltime dienstverband

20 april 2017

De reisbranche is een van de sectoren waar de invloed van technologie goed zichtbaar is. Steeds meer mensen organiseren zelf hun reis. Anouk is al bijna 15 jaar werkzaam in de sector en maakt de ontwikkelingen van dichtbij mee. Sinds een half jaar is ze product owner mobile technology voor BCD Travel, een zakenreisbureau dat de trend naar zelforganisatie met slimme services ondersteunt. Ze heeft een 40-urig contract dat ze flexibel kan invullen. Geen vaste werkplek en directe collega’s. Ze werkt op momenten dat het nuttig en nodig is. “Dat geeft zeker in het begin een ongemakkelijk gevoel van vrijheid.”

Het is wennen

De meeste van mijn collega’s, ook mijn senior vice president en de vice president, werken vanuit huis. Thuis zijn er minder harde grenzen en is het lastiger om je werk af te sluiten. “Je voelt je ongemakkelijk als je tussendoor de was in de machine gooit, maar ook als je dat niet doet.” Ik kies er daarom voor om drie dagen per week bij e-Brella in de Caballerofabriek te werken, een co-working omgeving die mij prima bevalt. De kosten daarvoor betaal ik zelf. Het is een inspirerende omgeving en daardoor ben ik productiever, meer ‘aan’. Het contact met de collega-werkers, samen lunchen, een kerstbijeenkomst; dat zijn voor mij belangrijke elementen en die vind ik hier. De andere dagen werk ik vanuit huis en soms ben ik in het buitenland voor een projectmeeting. Het meeste contact met de BCD-collega’s heb ik via conference calls. Die zijn meestal ’s middags en ’s avonds op vaste tijden, vanwege het tijdsverschil met Amerika. Dan zit ik ook weleens bij Bagels & Beans, omdat ik dan op tijd ben om mijn dochter van school te halen.

Happy mom

Mijn dochter is nu zeven en we hebben een co-ouderschap. De stress om op tijd bij school te zijn is weg. Ik kan ook overdag gewoon naar een optreden van mijn dochter op school. Dat geeft een enorm gevoel van vrijheid. In mijn vorige baan had ik acht uur reistijd per week. Die tijd bespaar ik nu. Daarom ben ik onlangs ook taalmaatje geworden voor een Syrische vluchteling en zit ik in de OR van school. Daarnaast sport ik veel. Kortom, door de flexibiliteit in mijn huidige baan ben ik een happy mom.

BCD stimuleert dat ook. Er wordt veel aandacht besteed aan de ontwikkeling van medewerkers. Er is een online Academy met een breed aanbod aan trainingen en seminars. Je kunt er ook artikelen downloaden. Ik maak daar regelmatig gebruik van. Zo heb ik laatst een training ‘using creative storytelling to create an innovative mindset’ gevolgd. Het is niet vrijblijvend. Na afloop ontvang je in de mail nog een paar weken oefeningen en opdrachten, zodat het geleerde niet te snel wegzakt. Dat vind ik goed.

In Whistler werken

Voor mijn werk heb ik altijd veel gereisd. Dankzij de techniek ben ik nu continue met de hele wereld aan het praten.  Je komt alleen bij elkaar als het nodig is. Veel bedrijven maken daar nog geen gebruik van. Ik verwacht dat co-working steeds populairder wordt en dat bedrijven dit ook steeds meer gaan stimuleren. Een mobiel/laptop en een internetverbinding is voldoende om te kunnen werken. Het geeft enorm veel mogelijkheden. Als ik geen kind had, dan weet ik zeker dat ik nu in Whistler zou werken. Jonge mensen doen dat nu al. Je hoeft daarvoor geen zelfstandig ondernemer te zijn, met een vast contract kan dat ook.

Mobiel werken en zelforganisatie is de toekomst, niet alleen in de reisbranche. Ik heb ervaring met productmanagement en supplier relations. Ik heb nu de stap gezet van commercieel naar de techniek. Mijn opdracht is om nieuwe functionaliteit toe te voegen aan TripSource, BCD Travel’s online platform en mobiele app. Dat is super interessant, omdat leven en werk in de toekomst nog meer rond de mobile device wordt georganiseerd. Ervaring op dat gebied is een pré. In de toekomst hoop ik ook een verticale stap te maken.

Over BCD

BCD Travel behoort wereldwijd tot de top 3 zakenreisbureaus en is nr. 1 in Nederland. Er werken zo’n 13.000 mensen, waaronder een groot deel vanuit huis. Zelfs de callcentermedewerkers. Vorig jaar is ook voor hen de klassieke 40-urige werkweek afgeschaft. Medewerkers kunnen zelf, afhankelijk van de drukte, aangeven of ze meer of minder willen werken, zolang het elke maand maar gemiddeld op 40 uur per week uitkomt. Het bedrijf is onderdeel van BCD Group, dat in 1975 is opgericht door John Fentener van Vlissingen. Bekende merken als Cheaptickets, Vliegwinkel, Budget Air en Parkmobile maken ook deel uit van de groep.

 

 

Volg ons!

@werkinnetwerken #zdha