Marieke van Buytene over WIN WIN WIN
De aanleiding voor het interview is de recente aandacht voor Marieke in de media. Aandacht die ze krijgt door haar actie 1 jaar 1 jurk om aandacht te vragen voor moderne slavernij. Een onderwerp waar ze door haar vrijwilligerswerk voor International Justice Mission veel mee wordt geconfronteerd. Haar actie levert echter veel meer op. Een verhaal over WIN WIN WIN.
Hoe kwam je op het idee?
International Justice Mission (IJM) heeft de Freedom Challenge bedacht. Een actie om met je eigen talent iets te doen om aandacht te vragen voor moderne slavernij. Dit resulteert een scala aan activiteiten, van geld inzamelen, marathons lopen tot kledingbeurzen. Mijn dochter Sari kon € 53 doneren, omdat ze een bingo heeft georganiseerd. Ik verzorg de communicatie voor IJM en vond dat ik niet achter kon blijven. Mijn actie is een variant op Dressember. In 2009 heeft een vrouw in New York al een keer een maand lang dezelfde jurk gedragen om aandacht te vragen voor een ander goed doel. Ik wilde echter iets doen waar ik langer aandacht mee kon genereren en die mij niet te veel tijd kost. Mijn doel is om er € 3.500 mee ophalen.
Hoe krijg je dat voor elkaar?
Ik had geen zin om elke avond een jurk te wassen, vandaar dat ik vier dezelfde jurken heb aangeschaft. Verder heb ik besloten om dit jaar naar geen enkele netwerkbijeenkomst te gaan. De tijd die ik daarmee bespaar besteed ik aan 1 jaar 1 jurk. Vanaf 31 december post ik elke dag een foto van mijzelf op de Instagram- en Facebookpagina die ik hiervoor heb aangemaakt. Geen website, want dat is teveel gedoe. Naar 100 dagen ben ik persberichten gaan versturen. De kop pas ik telkens iets aan, afhankelijk van de doelgroep. Regionale bladen: Haagse draagt 1 jaar 1 jurk tegen vrouwenhandel. Vrouwenbladen: Vrouw draagt 1 jaar 1 jurk tegen vrouwenhandel; Landelijke media: Vrouw draagt 1 jaar 1 jurk tegen mensenhandel ectetera. Hierdoor is een enorme publiciteit op gang gekomen. Een interview in het AD, bij Giel Beelen op de radio, maar ook heel veel persoonlijke contacten met de media voor publiciteit op een later moment. Ook dit interview is een gevolg van de publiciteit. Aan het eind van het jaar ga ik nog een keer zelf de media opzoeken, vanwege Movember en Dressember. Goed om het resultaat te delen en voor een laatste eindspurt naar het doel. Maar eigenlijk is dat niet meer nodig, want met het plaatsen van een foto genereer ik elke dag al publiciteit.
Levert het je zakelijk ook iets op?
Absoluut. Ik zit niet om werk verlegen, maar ik zie dat de actie ook positief werkt voor de bezoeken aan mijn eigen website. Mensen zijn toch nieuwsgierig naar wie er achter zit en komen dan ook op mijn bedrijfspagina. Zo leren ze me ook kennen als coach en hoef ik zelf niet op zoek naar klanten. Dat geeft heel veel rust. Het is een echte WIN WIN. Mijn werk stelt me in staat om aandacht te besteden aan moderne slavernij en de aandacht voor het onderwerp stelt me in staat om te werken. Ik kan echt iedereen aanraden om in het werk meer te doen met goede doelen. Dat is niet alleen sympathiek, maar het is ook een enorme kans om je talent te laten zien. Daarmee heb ik ook de 3e WIN te pakken: Ik vind alle werk wat ik doe echt superleuk. Voor mij is er eigenlijk geen onderscheid meer in het werk wat ik doe als vrijwilliger of voor mijn eigen bedrijf. Het loopt naadloos in elkaar over. Ik ontmoet constant nieuwe mensen en daar rolt vanzelf weer iets uit voort. Dat is werken in netwerken!
Wat betekent WIN voor jou?
Ik neem nu drie jaar deel aan het WIN WIN WIN Programma. Het is leuk om onderdeel te zijn van een club gelijkwaardige mensen, die laten zien dat dit de nieuwe manier van werken is. Het is een positieve groep; niet klagen, maar kansen pakken. Dat spreekt me enorm aan. Je krijgt er ook veel voor terug. Ik zie de WIN Activiteiten niet alleen als leermomenten, maar ook als netwerkmoment. Er zit van alles bij en je kunt ook zelf laten zien wat je waard bent. Door zelf een activiteit te organiseren, genereer je weer gratis publiciteit en dat levert altijd iets op. Soms deelnemers, soms geld, maar dat is bijzaak. Het belangrijkste is dat je jezelf kunt profileren en zichtbaar maken. Op een leuke manier.