Drievoudige waarde creëren met bier

20 juni 2018

In Groenlo is recentelijk Brouwersnös geopend, een craftbier brouwerij en destilleerderij gevestigd op het voormalige landgoed van de familie De Groen van Grolsch. Met een nieuw businessmodel waarmee meervoudige waarde wordt gecreëerd. Het werk wordt deels in netwerken wordt georganiseerd, met een kleine kern van vaste medewerkers. Het is een praktijkvoorbeeld hoe de nieuwe economie in de Achterhoek werkt.

Economische waarde

De brouwerij is volgens duurzaamheidsprincipes gebouwd. De bierproductie is ambachtelijk en authentiek door open vergisting, maar het productieproces is volledig geautomatiseerd. Hierdoor bestaat het team van Brouwersnös uit slechts vijf vaste medewerkers.

Het productieproces kan vanaf een omgang worden gevolgd door bezoekers. Het doel is om in drie jaar een miljoen liter speciaalbier te produceren. Voor de distributie is een exclusieve samenwerking aangegaan met Grolsch. Het proeflokaal en de winkel in het voormalige woonhuis van de oprichter van Grolsch genereren ook omzet en bieden een unieke gelegenheid om uit de eerste hand reacties op nieuwe smaken te peilen.

Van meet af aan is er naast economisch belang ook oog en oor geweest voor de waarde van de plek zelf en de gemeenschap eromheen. Hierdoor is er geen enkele zienswijze, wat uniek is omdat er wel industrie en horeca wordt gevestigd op een historische plek.

Sociale waarde

Bij speciaalbier gaat het om de smaak én het verhaal erachter. Geen gelikt marketingverhaal; daar prikken de Grollenaren zo doorheen. De drie initiatiefnemers hebben allemaal een persoonlijke familieband met de geschiedenis van Grolsch.

De vaste medewerkers zijn stuk voor stuk bierliefhebbers die graag hun passie voor craftbier delen. De namen van de bieren verwijzen naar spraakmakende personen uit het Grolse verleden. Regelmatig komt er een nieuwe smaak bij, waardoor het de gemoederen in de stad blijft bezighouden. Door de persoonlijke betrokkenheid worden berichten op social media massaal geliked en gedeeld. De hele stad leeft mee.

Het blijft wel alcohol. Daarom is het plan om op de bovenverdieping van de villa ook aandacht aan educatie te besteden. Er wordt een lespakket ontwikkeld voor leerlingen van het ROC/AOC. De kennis wordt overgedragen door de eigenaar zelf. Hij hoopt dat er in de toekomst minder jongeren wegtrekken uit het stadje.

Om de sociale waarde te onderstrepen ondersteunt Brouwersnös de uitgave van Een villa vol verhalen. Een boek met verhalen van mensen die door de jaren heen in de villa hebben gewoond of gewerkt. Het geeft niet alleen een mooi tijdsbeeld door de jaren heen, maar uit al deze verhalen spreekt de betrokkenheid van de gemeenschap bij het wel en wee van de villa. Ook spelen familierelaties een rol.

Ecologische waarde

Met de opening van Brouwersnös is na veertien jaar het bier terug op het nest (‘nös’) in Groenlo. Het voormalige woonhuis en de tuin van Theo de Groen, grondlegger van Grolsch, is publiek terrein geworden. Op de begane grond van de villa huist nu het proeflokaal en de winkel. De bovenetage wordt gebruikt voor educatieve doeleinden en de tuin is getransformeerd naar een openbaar park met informatieve borden over de geschiedenis en het brouwproces.

De gemeente heeft van meet af aan de ideeën van Brouwersnös ondersteund en investeert ook in het project. De voormalige tuin (Brouwerspark) is aan de gemeente verpacht en aan de gracht is een aanlegplaats voor fluisterboten gemaakt (Brouwershaven). Voor de gemeente levert de komst van Brouwersnös economische en sociale waarde op.

Daarmee heeft Brouwersnös een economisch concept ontwikkeld dat blijvende waarde biedt in deze tijd. Een mooi voorbeeld ook van publiek/private samenwerking dat voortborduurt op de betekenis en impact van bier voor de stad. Hierdoor kan Brouwersnös rekenen op brede steun van zowel de gemeente/provincie als de bevolking. Daarnaast biedt het concept volop mogelijkheden om in de toekomst te kunnen blijven vernieuwen. Een must in deze tijd van snelle veranderingen en een booming markt voor speciaalbier.

Deze blog is geschreven vanuit het perspectief van Brouwersnös en mede-eigenaar Jos Oostendorp.

Het basis businessmodel voor drievoudige waardecreatie.

Volg ons!

@werkinnetwerken #zdha