Make Health: Prototyping II

De tweede reeks MakeHealth: Prototyping gaat op 22 september 2018 van start bij Makerspace Contact.

Heb jij een idee voor een oplossing die het dagelijks leven eenvoudiger maakt? Heb je een hulpmiddel, waarvan jij (als mantelzorger of zorgprofessional) denkt dat het beter kan? Ben je een maker die zijn vakmanschap graag inzet om oplossingen te realiseren? Of vind je dat jouw ontwerpskills echt impact moeten hebben in de zorg? Dan zijn we op zoek naar jou!

Tijdens MakeHealth: Prototyping werk je in een team samen aan een concrete vraag. Deze vraag kan gaan over het ontwikkelen van een oplossing die er nog niet is of juist het verbeteren van een bestaand hulpmiddel. Je maakt gebruik van digitale fabricagetools en wij leren je hiermee werken. Ook staan onze experts voor jullie klaar om je te begeleiden bij specifieke vragen of technische uitdagingen. In 7 weken doorloop je het gehele traject; van ontwerp tot realisatie.

Met MakeHealth willen we nieuwe, open design-toepassingen ontwikkelen en deze online publiceren. Dit betekent dat jouw oplossing, met alle tekeningen en instructies op het internationale platform Careables te downloaden is. Dus iedereen kan jouw oplossing reproduceren of aanpassen. Je helpt dus niet alleen je team, maar ook de maatschappij verder.

Praktische informatie

Alle bijeenkomsten van MakeHealth: Prototyping II vinden plaats op zaterdag van 10:00 – 14:00 uur. De serie gaat van start op 22 september aanstaande. De laatste bijeenkomst vindt plaats op 10 november. Deelname is gratis.

Kennis van digitale fabricage of technologie is niet vereist. Hier besteden we tijdens de bijeenkomsten aandacht aan. Wel verwachten we dat je tijdens alle bijeenkomsten aanwezig bent, zodat jullie als team voldoende tijd hebben om de toepassing te realiseren.

Locatie

Alle bijeenkomsten van MakeHealth: Prototyping II vinden plaats bij Makerspace Contact; een locatie die volledig toegankelijk is voor rolstoelgebruikers. Het adres is Contactweg 47, 1014 AN Amsterdam. Contact is makkelijk bereikbaar met metro, vlakbij Station Amsterdam Sloterdijk en heeft parkeergelegenheid voor de deur.

Programma

Bijeenkomst 1 – 22 september
Introductie van het thema, mappen van onderwerpen en vormen van teams. Ieder team start met het brainstormen over de uitdagingen en verdiept zich in de gebruiker. Eerste inventarisatie van mogelijke oplossingen en ideeën.

Bijeenkomst 2 – 29 september
Onderzoek naar bestaande oplossingen, brainstormen over oplossingsrichtingen, clusteren van ideeën en opstellen van ontwerpuitgangspunten en gezamenlijke keuze voor oplossingsrichting.

Bijeenkomst 3 – 6 oktober
Uitwerken van de oplossingsrichting: maken van tekeningen of modellen, keuze voor materiaal en plan voor realisatie. Start met prototypen.

Bijeenkomst 4 – 20 oktober
Realisatie van een prototype, experimenteren met materialen en fabricagetechnieken.

Bijeenkomst 5 – 3 november
Afronden van prototype en documentatie.

Tentoonstelling – 10 november
Feestelijke afsluiting met gastsprekers en presentatie van prototypes. De teams blikken terug op hun leermomenten.

Concrete case?

Heb je een concrete case die je met ons wil delen? Of heb je nog vragen over de bijeenkomsten, neem dan contact op met Jurre Ongering of Paulien Melis. Zij vertellen je graag meer over onze ambitie en leggen verder uit wat er in de bijeenkomsten gaat gebeuren.

WIN gaat over werken in de context van de nieuwe economie. De nieuwe economie is in ontwikkeling en omvat een breed scala aan onderwerpen en thema’s die van invloed zijn op je werk. Door daar kennis van te nemen bouw je een voorsprong op. Je komt tot nieuwe inzichten en ideeën en je breidt je netwerk uit met waardevolle contacten. 

In de nieuwe economie werk je samen. Daarom plaatsen we belangeloos activiteiten, bijeenkomsten en conferenties op de agenda die relevant zijn in dit verband. Je leert dan op een natuurlijke manier de nieuwe economie ontdekken. Dit event is hier een voorbeeld van.

Contact Amsterdam

Locatie:
Contact Amsterdam,
Contactweg 47,
1014 AN Amsterdam

 

Volg ons!

@werkinnetwerken #zdha