Blog – Twee werelden

10 augustus 2018

We bezoeken de Yangtzehaven, zien een zeehondenkolonie en raken onder de indruk van de modernste technologie. Waar we zijn? Niet in China, maar op de RET Fast Ferry van Hoek van Holland naar de Tweede Maasvlakte. Een belevenis in veel opzichten.

Nergens is de scheiding tussen industrialisering en natuurbeleving zo groot, maar de overgang ook zo natuurlijk. Het fietspad in het gebied wordt toepasselijk de Twee Werelden Route genoemd. De transitie naar de nieuwe economie is hier goed zichtbaar en biedt verrassende inzichten.

Futureproof gebied

De Maasvlakte 2 heeft de ambitie om het meest duurzame havengebied ter wereld te zijn. Dat is ook de reden waarom de terminals elektrisch zijn, vooral windenergie gebruiken en klimaatneutrale gebouwen hebben. Gedurende de transitiefase wil de haven ruimte bieden aan alle tussenstappen en ontwikkelingen die nodig zijn om deze ambitie waar te maken. Dit vraagt om een flexibele strategie, omdat de toekomstige wensen van de markt immers lastig te voorspellen zijn.

Met elkaar kom je verder

Tijdens de ontwikkeling hebben de havendirectie en natuur belangengroepen hand in hand samengewerkt. Het resultaat is verbluffend. Zowel Middeleeuwse natuur- en cultuurgronden als nieuwe natuurgebieden en stranden die zijn ontstaan door de aanleg van de nieuwe Maasvlakte vloeien naadloos in elkaar over. De combinatie van natuur en hightechindustrie maken van de Twee Werelden fietstocht een spectaculaire ervaring. Maar de allermooiste ervaring bieden de mensen van de RET.

Mensen als Anton maken het verschil.

De ferry is een half uur te laat en boot is overvol, maar niemand die zich er druk over maakt. Anton en zijn collega’s maken er een feestje van aan boord. Gratis entertainment van de bovenste plank. Het staat ongetwijfeld niet in hun functiebeschrijving, want wat zij doen is met geen pen te beschrijven. Ze leiden de tocht in goede banen, met humor en inhoudelijke kennis over de haven. Ondertussen incasseren ze -cash- het geld, knippen ouderwets een gaatje in een kaartje en maken met iedere passagier een praatje. Mensen zoals Anton en zijn collega’s maken het verschil. Gewoon omdat ze duidelijk plezier hebben in hun werk en meer doen dan van ze wordt verwacht. Twee werelden in één boottochtje: er is geen wanklank te beluisteren.

Het ultieme voorbeeld van de nieuwe economie: verschillende werelden die natuurlijk zijn verbonden, met de human touch als kers op de taart. Als dat geen WIN WIN WIN is. Ga dat tochtje maken!

Irmgard Bomers (initiatiefnemer van WIN) blogt regelmatig over zaken die haar werk raken.

Volg ons!

@werkinnetwerken #zdha