Blog – Waarom ik fan ben van Airbnb

5 augustus 2015

Over nieuw organiseren

Grote getallen spreken nog steeds tot de verbeelding. Airbnb is één van de stroomversnellers van de deeleconomie. Sinds de oprichting in 2008 hebben 1 miljoen mensen in Nederland via de huizendeelsite gelogeerd in andermans huis. Ik ben er één van. Vorige week nog heb ik een appartement geboekt in het centrum van Parijs voor 40 eur per nacht. Toch is de prijs niet de belangrijkste reden voor mij. Het is het totaalconcept dat Airbnb biedt. Dat vind ik steengoed. WIN kan er een voorbeeld aan nemen. En doet dat ook!

ICT als fundament

De kracht van Airbnb zit wat mij betreft de combinatie van een perfecte online service én persoonlijk contact. Als no born-digital loop ik regelmatig tegen tekortkomingen van systemen aan. Meestal ligt dat aan mij, zeggen mijn kinderen. Mijn logica als gebruiker is anders dan die van veel ontwikkelaars. Maar niet bij Airbnb; het systeem doet precies wat ik wil. Geen gedoe, ruime keuze, de mogelijkheid om direct in contact te reden met de verhuurder, snelle reactietijd, adequate administratieve afhandeling én een leuke prijs.

Nieuw businessmodel

Airbnb is voor mij het schoolvoorbeeld van de nieuwe economie. In 7 jaar tijd is het de op één na grootste hotelketen ter wereld geworden, zonder zelf één bed in eigendom te hebben. Het maakt gebruik van de overvloed die er is aan ruimte, de behoefte (zowel aan huurders als verhuurderszijde) om in contact te komen met andere culturen. Bijkomend voordeel is dat het financieel aantrekkelijk is, voor zowel huurder als verhuurder.

Airbnb maakt daarbij maximaal gebruik van de mogelijkheden die ICT biedt én verleidt de klanten om ambassadeur te worden. De manier waarop ze je overhalen om reclame te maken voor hun product vind ik sympathiek en effectief. Het werkt! Het is een van de redenen waarom Airbnb in staat is om de kosten laag te houden. Verkoop en marketing wordt grotendeels door de klanten zelf gedaan, daartoe aangezet door een uitgekiend systeem.

Transparantie is ook een aspect van de nieuwe economie. Als huurder zie je hoeveel Airbnb aan de boeking verdiend. De huurder betaalt 6-12% bovenop de huurprijs, afhankelijk van de hoogte van het bedrag. Daarnaast betaalt de verhuurder 3% van de huursom aan Airbnb. Redelijke marges dus en veel lager dan bijvoorbeeld de 25-30% die Uber rekent.

Organiseren nieuwe stijl

Airbnb kan niet zonder bevlogen medewerkers. Als je kijkt wat ze doen om een goede werkomgeving te bieden, dan zou ik er best graag willen werken. Centraal staat creëren, leren en spelen. Misschien probeer ik of het mogelijk is er een weekje mee te draaien. Kijken of werken in netwerken werkt. Ook om te ervaren of het werkelijk zo mooi is als de website je wil doen geloven. In ieder geval is hun sollicitatieprocedure niet standaard. Om te beginnen moet je zelf klant zijn. Dat is immers de beste manier om een product te ervaren.

Uiteraard voorziet Airbnb in een behoefte. Reizen is een commodity geworden en steeds meer mensen zoeken naar unieke persoonlijke reiservaringen. Airbnb speelt hier slim op in en ze profileren zichzelf als aanjager voor vernieuwing in de reisindustrie. Mooi om te zien dat het NBTC (mijn oude werkgever) daar op inhaakt en voor de Nederland promotie de samenwerking heeft gezocht.

Communicatie cruciaal

Eén van de belangrijkste verschillen met klassieke consumptie-economie is dat diensten zoals Airbnb gebaseerd zijn op online communities waarin voortdurend mening worden uitgewisseld. “Airbnb is geen prikbord, geen supermarkt. Het is een gemeenschap waarin de communicatie van mensen van essentieel belang is en dat is haar kracht. De medegebruikers vormen, samen met jou, de dienst. Samen zorg je ervoor dat deze zo goed mogelijk werkt. 1-op-1-persoonlijk contact is nog steeds de beste waarborg voor kwaliteit.” Dit zegt Matteo Stiffanelli, countrymanager van Airbnb Italië. Het land staat op nr. 1 qua boekingen uit Nederland. Ik kan het uit eigen ervaring beamen. In de WIN Werkkring werkt het net zo.

Nadelen

De keerzijde van de medaille is dat Airbnb ook mensen aantrekt die snel geld willen verdienen, de (horeca/veiligheids)regels overtreden of belasting ontduiken. Het is all-in-the-game. Appartementen die je huurt zonder persoonlijk contact (via een toegangscode op de deur) of bewoners die klagen over massa’s toeristen, omdat woonhuizen commercieel wordt geëxploiteerd. Het is al lang geen uitzondering meer. Als klant kun je daar gemakkelijk zelf iets aan doen, door deze accommodaties niet te boeken. Stel een lastige vraag als je twijfelt. Je haalt ze er zo uit! Zelf heb ik alleen maar positieve ervaringen.

Irmgard Bomers is initiatiefnemer van WIN (Werken in Netwerken) en schrijver van o.a. Een nieuwe weg naar inkomsten en Werkplezier en Natuurlijk Werken. Tevens coauteur van Nieuwe Business Modellen: samenwerken aan waardecreatie en het Kantelingsalfabet. Iedere maand blogt ze over ontwikkelingen die haar werk raken.

Deze blog illustreert één van de tien WIN Principes Durf te vragen 

Volg ons!

@werkinnetwerken #zdha