“Ik werkgever? Ik geef geen werk meer”
Seats2Meet (S2M) bestaat tien jaar. Een mooi moment om in gesprek te gaan met co-founder Ronald van den Hoff. Over zijn grootste zorg: het verdwijnen van de publieke ruimte. Zijn overtuiging dat werken in netwerken de toekomst is en dat vrouwen daarin komen bovendrijven. En zijn voorspelling dat de vijf grootste Nederlandse corporates over vijf tot tien ‘misschien twaalf’ jaar niet meer bestaan. Welkom in de toekomst van werk.
Goed geïnformeerd
Ronald haalt zijn wijsheid uit zo’n 300 dagelijkse newsfeeds en de gang van zaken in zijn eigen onderneming. Via een ingenieus systeem van dashboards en een strakke discipline filtert hij daaruit de grote lijnen. “Eens in de paar weken vat ik dat samen in drie sheets die ik gebruik in mijn presentaties om mijn ideeën te testen. Als het publiek me uitlacht dan zit ik er misschien naast, maar het blijkt meestal in het tempo te zitten. Het is niet een kwestie van óf iets doorbreekt, maar wanneer. Dat is lastig te voorspellen. Ineens zie je nu overal robots op podia verschijnen. Maar ik lees ook elke dag nog de krant hoor; het FD.”
Goed bereikbaar
Het lukt hem om altijd zeer snel antwoord te geven op vragen die hem bereiken. Als je hem mailt krijg je meestal binnen het uur een antwoord. Hoe krijg je dat voor elkaar? “Mijn telefoonnummer is maar in kleine kring bekend. Het staat zelfs niet op mijn visitekaartje. Ik heb gekozen voor e-mail en Twitter als communicatiekanaal. Als je alles openstelt dan word je helemaal gestoord.” Van alle vragen en verzoeken die hij krijgt, stuurt hij het merendeel direct door naar mensen in zijn netwerk. Voor het overgrote deel zijn het mensen die niet meer op de loonlijst staan.
Geen baas
“Er zijn mensen die alleen maar met mij zaken willen doen. Die mensen begrijpen niet hoe de nieuwe economie werkt. Ik ben ervan overtuigd dat veel organisaties met een baas over een paar jaar niet meer bestaan. Ik geef geen werk meer. In tien jaar is het aantal medewerkers in loondienst in mijn bedrijf teruggegaan van 150 naar 15. Dankzij S2M’s nieuwe businessmodel waarin de waarde van sociaal kapitaal wordt gekapitaliseerd. Terugkijkend op de afgelopen tien jaar is hij het meest trots op de lef die hij en zijn compagnon Mariëlle Sijgers hebben gehad dit businessmodel te introduceren. Het was op een moment dat hij voorzag dat de oude business (vergaderaccommodatie verhuren) het lastig zou krijgen. “Ons businessmodel, gebaseerd op een nieuwe balans tussen sociaal en monetair kapitaal is nooit gekopieerd. Niemand durft het aan. Wij delen op jaarbasis 100.000 stoelen tegen sociaal kapitaal en verhuren daarnaast nog steeds vergaderruimte. Co-working was een woord dat niet bestond. Nu is het mainstream geworden.”
Het leeuwendeel van het werk wordt gedaan door 70 à 80.000 mensen uit het S2M ecosysteem. Zij doen ‘gratis’ de marketing, sales, HR, communicatie, helpdesk et cetera. S2M zelf is onderdeel van het netwerk en faciliteert alleen een aantal processen. “De rest organiseert zich vanzelf.” De enige voorwaarde voor een ‘gratis’ werkplek is je aanwezigheid en kennis zichtbaar te maken via het systeem. Op basis van Artificial Intelligence word je gekoppeld aan mensen die je niet kent, maar die wel erg relevant voor je zijn op dat moment. Ook kan S2M, op basis van de data die door dit kennissysteem wordt gegenereerd, het groeitempo en de activiteiten bepalen.
Geen grootdoenerij
“Voor ons zit de groei in het sociaal kapitaal en het delen van kennis. Minder in de omzet. Dat betekent dat je relatief een kleine speler bent en in traditionele ogen niet meetelt.” Ook op wereldschaal ziet hij dat terug. “Nederland behoort (met China en Japan) tot de koplopers op het gebied van werken in netwerken, maar we realiseren onszelf dat niet.”
Ronald werkt al tien jaar samen met Mariëlle Sijgers ‘op basis van gelijkwaardigheid’. “Zij bekijkt zaken vanuit het vrouwelijk perspectief. Dat is echt anders dan mijn kijk op zaken. Zonder dat je er erg in hebt beland je met mannen altijd in een soort rare competitiestrijd. Het gaat altijd over grote getallen, verre reizen, behaalde prijzen en andere waardeloze feiten. Als organisaties gaan halveren dan lost het probleem zich vanzelf op. In de nieuwe economie creëren mensen waarde in netwerken en niet organisaties. Talent komt daarin veel beter tot zijn recht, want er zijn steeds meer mensen die vastlopen. Het is een systeem waarin vrouwen veel beter functioneren dan mannen. Het is een kwestie van tijd dat vrouwen komen bovendrijven.”
“Ik ben geen voorstander van subsidies of vreemd vermogen. Dat maakt je afhankelijk en je moet groeien om aan de diepe-zakken wensen van financiers te voldoen. Wij financieren alles uit eigen middelen en dat beperkt ook je groei. Ik weet dat ik nooit in een Maserati zal rijden, maar daar slaap ik geen nacht minder om. Ik kies bewust voor organische groei. Net zoals bijvoorbeeld Thuisafgehaald. Hun tegenhanger, Thuisbezorgd, koopt met geld van venture capitalists hun marktpositie. Dat wordt nu nog hoger gewaardeerd, omdat alleen naar de financiële kengetallen wordt gekeken. Ook dat is een kwestie van tijd.”
Een ecosysteem
De nieuwe economie heeft niet alleen voordelen. Wie Ronald een beetje kent weet dat hij zich regelmatig opwindt over zaken. Desgevraagd begint hij gelijk over de Sleepwet (“nee”) en het verlies van de publieke ruimte, zoals hij het noemt. “Overal staan camera’s, alles moet ‘smart’ worden. Voor wie? We realiseren ons niet dat onze privacy verdwijnt en daarmee onze identiteit. Als je niet meedoet en jezelf wilt afschermen, dan ben je verdacht. Het volk is niet dom. Den Haag is er voor ons en niet andersom. Laten ze een fatsoenlijk systeem voor een referendum bedenken.” Het boek Homo Deus beangstigt hem. Daarin heeft artificial intelligence de autonomie van de mens overgenomen en zijn we een marionet geworden in een ander systeem. “Daar moeten we voor waken.”
Als het aan Ronald ligt dan maakt hij met S2M in de toekomst deel uit van een ecosysteem waarin het delen van kennis ook financieel wordt beloond. “Dat kunnen we nooit alleen”.
Op 27 november wordt het jubileum gevierd in Utrecht. “Met veel jeugd en vrouwen op het podium”, belooft hij. Op 21 maart 2018 sponsort S2M het 1e lustrum van het WIN Werk(t) Festival.
Irmgard Bomers is initiatiefnemer van WIN (werken in netwerken). Voor haar werk interviewt ze regelmatig mensen over de toekomst van werk.