Merkkleding lenen, een gat in de markt?

8 februari 2022

Via mijn netwerk beland ik op vrijdagmiddag bij Fitting Friday, een gelegenheid om in levenden lijve kennis te maken met Masterpiece. Een platform voor kledingverhuur met als doel de mode-industrie te verduurzamen. Het jonge bedrijf blijkt op steenworp afstand van mijn werkplek in de Binckhorst te zitten én heeft een concept dat mij aanspreekt.

Voor mij persoonlijk weet ik het nog niet, want als ik de plaatjes moet geloven dan zit mijn maat er niet bij. Maar voor de Binckse Toekomstmakers, een nieuw initiatief om meer jonge mensen te inspireren om impact te maken, lijkt het me een geweldig praktijkvoorbeeld.

Eerst zien en dan geloven.

De afgelopen tien jaar heb ik heel veel impact initiatieven zien sneuvelen. Plannen die met veel bombarie worden aangekondigd, maar ook stilletjes weer verdwijnen. Duurzaamheid is een gat in de markt, maar als dat het enige is dat ondernemers drijft dan is er te weinig uithoudingsvermogen om echt impact te maken. Drie jaar is daarvoor een goede graadmeter.

Share a Masterpiece startte in 2019 met ondersteuning van het Climate Kic acceleratorprogamma. Het idee om ‘iets’ met mode te gaan doen was er al veel langer bij Lieke en Suzanne. De studenten rechten en journalistiek woonden bij elkaar in huis en deelden hun liefde voor mooie kleding. Maar zoals het wel vaker gaat: na je studie rol je in een baan en wordt de wens om echt iets te gaan doen met je passie naar de achtergrond verdreven. Bij de dames bleef het echter kriebelen, maar tegelijkertijd ontstond ook het bewustzijn dat er in de modebranche sprake is van heel veel verspilling. Heel veel geproduceerde kleding komt nooit bij de consument en een kledingstuk wordt gemiddeld maar zeven keer gedragen. Het kwartje viel pas toen Lieke tijdens haar zwangerschap kleding ging lenen.

Een kledingbibliotheek

Waarom zou je dit niet veel vaker doen? Vrouwen willen immers graag mooie kleding dragen tegen een betaalbare prijs, maar ook vaak van kleding wisselen. Het idee van een kledingbibliotheek was geboren. Eerst alleen met kleding voor speciale gelegenheden die werd ingekocht, maar al snel gooide Corona roet in het eten. Het businessmodel werd aangepast en het assortiment uitgebreid met een collectie voor de werkende vrouw. Masterpiece biedt zich nu aan als platform waar modemerken hun collectie kunnen verhuren. Klanten kunnen kiezen uit verschillende soorten abonnementen, maar ook losse items huren. Bestellen kan via de website en 1x per week ontvangen ze ook klanten op locatie tijdens Fitting Friday.

Iedere keer als iemand kleding bij Masterpiece huurt, wordt een kledingstuk minder gekocht. In het accelerator programma van Climate Kic hebben ze berekend dat dit leidt tot een vermindering van 142,05 ton CO2-uitstoot per 100 klanten per jaar.

Het werkt

Als ik binnenkom is een klant zich aan het oriënteren, maar ze hoeft eigenlijk niet overtuigd te worden. Het concept verkoopt zichzelf en het enthousiasme van Lieke en Suzanne doet de rest. De collectie wordt aangepast aan wensen van klanten en andersom word je als klant geattendeerd op nieuwe items die bij je passen. Vrouwen in mijn omgeving die ik erover vertel reageren unaniem positief op het idee. En voor mijzelf? Kleding in mijn maat van het merk dat mij wordt aangeraden spreekt mij zeker aan. Toch aarzel ik nog. De reden? Ik shop graag met mijn dochters. Dat is voor mij qualitytime die ik niet graag wil missen. Mijn aarzeling heeft dus niets met Masterpiece te maken. Dat concept staat voor mij als een huis.

Shareamasterpiece.com

Irmgard Bomers

Volg ons!

@werkinnetwerken #zdha