1e WIN SmaakmakerFestival
Een week geleden was er nog de spanning. Valt het 1e WIN SmaakmakerFestival in de smaak. Lukt het om iedereen met een goed gevoel naar huis te laten gaan. Gezien alle reacties, denk ik dat we er in zijn geslaagd om een nieuwe traditie te starten. Zet dus 21 maart 2015 maar alvast in je agenda.
Ruim 30 smaakmakers uit het hele land waren vrijdag 21 maart 2014 naar Den Haag gekomen. Vanaf het begin zat de stemming er goed in. Marjolein van Braam Morris van De Betekenaar heeft het verloop van het festival in een prachtige tekening vastgelegd.
Irmgard Bomers heette de aanwezigen welkom en presenteerde o.a. het nieuwe WIN Logo en de WIN Website. Gertjan van de Griendt van Studio GM2 had er keihard aan gewerkt om alles op tijd klaar te krijgen. Het applaus was dan ook geheel terecht. De nieuwe website is de opmaat voor de volgende fase in de ontwikkeling. Vanaf april wordt WIN ook buiten Den Haag actief. Als eerste in Brabant, Utrecht en Gelderland.
Daarna was het woord aan keynote speaker Suzanne Keurntjes. Ze vertelde over haar onderzoek naar Activatie, het antwoord op de participatiewens van velen. De worsteling tussen de traditionele universiteitswereld en haar innovatieve opdrachtgever Incubate in Tilburg was herkenbaar. De manier waarop ze het heeft opgelost maakte grote indruk, evenals de vlotte manier waarop ze haar verhaal vertelde.
Vervolgens was het tijd voor de workshops en konden de deelnemers een mooie profielfoto laten maken door Evelien Buynsters. Hiervoor was zeer veel animo. In de workshop Bouwer Houwer Breker liet Marieke van Buytene de deelnemers kennismaken met drie werktypen. Aan de hand van verschillende kenmerken kon je bepalen welk type je bent en wat ideale types zijn om mee samen te werken.
Het festival vond plaats in Buurthuis van de Toekomst De Yp, een locatie die het traditionele beeld van een buurthuis geen recht doet. Stef Beun, die betrokken is geweest bij de metamorfose die De YP heeft ondergaan, liet de deelnemers op speelse wijze ervaren wat samen werken voor de betrokken professionals, huurders en vrijwilligers betekent en welke dilemma’s zich voordoen. Iedereen speelde zijn rol met verve.
Terug in de grote zaal nam Ria Roelands de regie over. Aan verschillende tafels werd gediscussieerd over de waarde en betekenis van de tien WIN Principes. De uitkomst werd in één woord samengevat en in beeld gebracht door Marjolein: Speelruimte, Focus in vrijheid, Hart in je doel, Zonder grenzen en Durf te Vragen.
Daarna was het de hoogste tijd voor een drankje en een geweldig buffet in Brasserie H’Eerlijk in De YP. De leerwerk brasserie is een project voor vroegtijdige schoolverlaters en pas een week open. Onder leiding van Maurice Spronk werd door de leerlingen een topprestatie geleverd. Veel animo was er voor de SmaakmakerBingo. De dames waren het fanatiekst. De hoofdprijs (een WIN Abonnement) werd gewonnen door Iris de Ruiter. Tweede werd Gerda van Limburg. Zij kan gratis naar een WIN Activiteit. De derde prijs was voor Ineke Majoor (het WIN Boek).
Aan het einde van het festival las Ria Roelands het verhaal Gewoon Doen voor, dat door haar is geschreven. Applaus was er voor de smaakmakers die een bijdrage hadden geleverd. Zij kregen allemaal een toepasselijk tijdschrift. De organisatie van het festival was in handen van Astrid, Ria en Irmgard. Astrid heeft ook alle foto’s gemaakt.