WIN Interview – trendwatcher Farid Tabarki

4 september 2014

“Oud en nieuw moeten elkaar versterken”

Farid is een van de dertien trendwatchers die meewerken aan de jaarlijkse TrendRede die de tweede dinsdag in september wordt uitgesproken. De trendwatchers willen daarmee een bijdrage leveren aan de maatschappelijke en economische groei van Nederland. De TrendRede van 2013 sprak over zelforganiserende dwarsverbindingen. De WIN Werkkring met smaakmakers is er zo een. Sinds die tijd is Farid ook een van de smaakmakers.

Data geven inzicht

Je hebt drie soorten trendwatchers: de verre-kijkers (20-30 jaar), de dichtbij-kijkers (het komend jaar) en de groep daar tussenin die vijf tot tien jaar vooruit kijkt. Daar behoor ik toe. Met mijn bedrijf Studio Zeitgeist brengen we structuur aan in grote ontwikkelingen. Ik geloof dat inzicht geven in ontwikkelingen helpt om de brug naar de toekomst te slaan.

Reizen als inspiratiebron

Mijn inspiratie doe ik op tijdens mijn reizen. Ik heb al 115 landen bezocht. Recentelijk nog Taiwan. Het is voor mij een ideale manier om de beelden die ik heb met de werkelijkheid te toetsen. In Taiwan bijvoorbeeld was ik verbaasd dat de Japanse cultuur nog zo sterk aanwezig is in het dagelijks leven. Terwijl de Japanners het eiland al in 1948 moesten verlaten. Verder heb ik het geluk om veel gevraagd te worden als dagvoorzitter of gespreksleider bij debatten. Hierdoor word ik gevoed met de praktijk van alle dag. Enerzijds nieuwe ontwikkelingen die gaande zijn, maar ook de dilemma’s waar bedrijven en organisaties mee worden geconfronteerd.

Transitie

Decentralisatie en transparantie zijn de grote trends. Ze maken duidelijk dat we in een transitie zitten. Nederland is nog centralistisch georganiseerd, maar het individu is leidend geworden. Je kunt in je eigen energie voorzien door een zonnepaneel op het dak of je auto delen met je straat. Deze eenvoudige handelingen zetten hele industrieën op zijn kop. Het digitale leven zorgt voor transparantie. Het individu is mondiger dan ooit en beschikt via Internet over een enorme hoeveelheid kennis. Via social media kan iedereen door een simpele rating of like invloed uitoefenen op ontwikkelingen. Recente discussies over Uber of Airbnb illustreren dit.

We proberen dit jaar met de TrendRede een brug te slaan tussen het oude en het nieuwe denken. We geloven sterk dat de oude en de nieuwe denkwereld elkaar nodig hebben én kunnen versterken. Dit doen we door inzichtelijk te maken hoe de nieuwe wereld er uit zal zien. Bijvoorbeeld door een nieuw begrippenkader te introduceren, met een hashtag natuurlijk. #ZDHA (“ze doen het al”) is er zo een. Want er zijn immers al genoeg mooie voorbeelden, zoals WIN. We hopen daarmee de angst voor het onbekende te verkleinen.

Laten zien dat loslaten kansen biedt

De afgelopen jaren heb ik veel energie gestopt in het zichtbaar maken van ontwikkelingen, door het structureren van data. De komende jaren wil ik die kennis gaan gebruiken om bestaande organisaties mee te nemen in de transitie naar de nieuwe wereld. Te laten zien dat het loslaten van oude patronen en werkwijzen niet eng is, maar juist kansen biedt.

www.studiozeitgeist.eu

Irmgard Bomers interviewt regelmatig smaakmakers over werken in netwerken. 

Volg ons!

@werkinnetwerken #zdha