WIN Interview – Beleving verkopen

20 maart 2014

“Alles moet kloppen”

Ernest Linneweever is een succesvolle middenstander. Samen met 27 medewerkers verkoopt hij beleving in zijn optiek met een oppervlakte van 700m². Het geheim van zijn succes? Ambitieuze doelen, passie voor schoonheid en lef hebben om je te onderscheiden. Ideeën en inspiratie hiervoor doet hij onder andere op tijdens shoppingtours met zijn medewerkers.

Elk onderdeel van zijn winkel -zelfs de lamp- heeft daarom een eigen verhaal. Ernest raakt er niet over uitgepraat.

Beleving verkopen

Houten, stenen of gouden brillen. Zelfs het productieproces van een bril uit de 3D-printer is te zien in de Mykita Pop-up Store. Een bezoek aan Optiek Linneweever in Wateringen is een feest. Klanten komen uit het hele land. Hiervoor is meer nodig dan een mooi en groot assortiment. Ernest noemt het de combinatie van techniek+zorg+mode. Zijn ambitie is om op alle drie de onderdelen de beste van Nederland te zijn. Maar het allerbelangrijkste volgens hem is begrijpen hoe je beleving verkoopt. Daarom besteedt hij veel aandacht aan training van zijn medewerkers, vooral praktijkgericht.

Snappen hoe het werkt

Nederlanders zijn volgens Linneweever niet dienstbaar van nature. Hij wil dat zijn personeel geen kunstje leert, maar begrijpt hoe je beleving creëert. In groepjes gaan ze daarom met hun baas op reis. Onaangekondigd stappen ze binnen bij grote namen als Chanel, Gucci en Cartier in Milaan, Parijs of Londen. Vrijwel zonder uitzondering volgt er dan een ‘grand tour’ achter de coulissen. Maar het gaat nog verder. Om te begrijpen hoe de pers werkt neemt hij zijn medewerkers ook mee naar een bezoek aan het Fashioncenter in Amsterdam. Of hij laat ze een filmpje zien van Lebbis. Zijn medewerkers selecteert hij op basis van één criterium: enthousiasme. Al het andere is bij te leren. Daar investeert hij veel in, dat is wel duidelijk.

Onafhankelijk zijn

De zaak bestaat meer dan veertig jaar. Elf jaar geleden nam hij het stokje over van zijn vader. Stukje bij beetje heeft Ernest zijn eigen smaak in de optiek vorm gegeven. Een optiek die zich steeds meer ontwikkelt tot de eerste optiek concept store in Nederland. Hij is 100% onafhankelijk en koopt alles zelf in. Dat brengt hem in contact met de bijzondere mensen, zoals Lapo Elkann. Erfgenaam van Fiat en eigenaar van Italian Independent, een luxe Italiaans brillenmerk. Een stijlicoon om jaloers op te zijn vindt Ernest. In 2009 won Linneweever Optiek de Vakjuryprijs voor de beste zelfstandige winkel.

Vertrouwen hebben

Ook Linneweever heeft last van de crisis. Een vertrouwenscrisis volgens hem, geen economische crisis. Hij anticipeert hierop met creativiteit. Bijvoorbeeld door sneller en goedkoper zijn inrichting aan te passen. Ieder keer als een klant zijn winkel binnenstapt, moeten ze verrast worden met iets nieuws. Hij doet geen concessies aan kwaliteit en stunt ook niet met aanbiedingen. Een merk bril kost bij hem evenveel als ergens anders.

Het lukt hem om te verjongen en vernieuwen, zonder oude klanten af te stoten. Als klanten te oud zijn om zelf naar de winkel te komen, gaan ze naar de klant toe. Er is een kidsclub voor de jongste klanten. Als het op zaterdag heel druk is, schenken ze bubbels. Als er iets te vieren valt, is er gebak. Of live-muziek. En altijd is er veel te zien. Het wachten is op Google Glasses of de opvolger daarvan.

www.linneweever.nl

Irmgard Bomers interviewt regelmatig smaakmakers over werken in netwerken.

Linneweever een uniek merk is geworden dat zichzelf blijft verkopen, omdat ze blijven ontwikkelen.

Volg ons!

@werkinnetwerken #zdha