Colour Kitchen combineert zakelijkheid & idealisme

8 november 2018

Sluiten winst maken en een sociale missie elkaar uit? The Colour Kitchen behaalde in 2017 een omzet van 8,2 miljoen euro met 140.000 euro winst. “Zonder een duurzaam verdienmodel haal je ook je maatschappelijke doelstelling niet”, zegt Harry Hummels, hoogleraar sociaal ondernemerschap aan de Universiteit Utrecht.

Om inzicht te geven in het gebruik van overheidssubsidie en eigen geld, splitsen sommige sociale ondernemingen zoals The Colour Kitchen zich op in een BV en een stichting. De BV draagt de helft van de winst af aan de stichting, waarmee ze met extra financiering vanuit de overheid en het bedrijfsleven de leerlingen begeleiden. Medeoprichter Bartel Geleijnse vertelt dat zijn idee in eerste instantie argwanend werd bekeken: “Zodra je in Nederland succesvol dreigt te zijn, lig je onder een vergrootglas. Mensen denken dat er iets niet klopt. We kregen meermaals het verwijt dat we maatschappelijk geld gebruikten voor het exploiteren van een restaurant.” Het bedrijf kan inmiddels in zijn eigen bestaan voorzien.

De tekst is overgenomen uit het artikel  ‘Arbeidsmarkt met afstand tot mensen‘ op de SDG-website. WIN heeft de charter voor de Sustainable Development Goals ondertekend en levert een bijdrage aan Doel 8: Bevorder aanhoudende, inclusieve, en duurzame economische groei, volledige en productieve tewerkstelling en waardig werk voor iedereen.

Een duurzaam verdienmodel gaat uit van meervoudige waarde.

Deel dit bericht!

@werkinnetwerken #zdha