Hoeveel verdien jij?

15 september 2013

Over het WIN Verdienmodel

“How much money do you make?” Deze, in mijn ogen wat impertinente vraag, werd mij jaren geleden gesteld door een wildvreemde Amerikaan, die naast mij zat op een bankje in een park in Californië. Het leidde overigens tot een leuk gesprek. Sinds ik bezig ben met WIN wordt die vraag mij –iets minder direct- vrijwel wekelijks gesteld. Ik raak er aan gewend. Tijd dus om opening van zaken te geven.

Geld is een middel, geen doel

Geld verdienen is niet mijn doel, maar een middel om iets moois tot stand te brengen en een leuk leven te leiden.

In mijn ogen is zowel te veel als te weinig geld een bron van een hoop ellende. Het feit dat mensen bereid zijn om geld te betalen voor je diensten, betekent dat ze toegevoegde waarde zien in wat jij te bieden hebt. Het is een vorm van waardering. In de eerste periode is dat maar moeizaam gelukt. Het zet je aan het denken, maar je komt er zelf niet uit. Geloof in het concept heb ik altijd gehouden, maar het maakt je wel onzeker.

Je kunt het niet alleen

Hulp is dan gewenst. De basis daarvoor is gelegd in een gesprek met Pablo Smolders, begin dit jaar. Zijn conclusie, in mijn eigen woorden: “goed,  innovatief idee, maar het business model klopt voor geen meter. Dat ga je dus niet redden”. In eerste instantie was ik gepikeerd, maar het is het zetje dat je nodig hebt om verder te komen. En dan is de oplossing nabij, met de Smaakmaker producten voor eindgebruikers als resultaat.

Nieuw businessmodel

Bij een concept dat anticipeert op de arbeidsmarkt van morgen, hoort ook een modern verdienmodel. Het model van Zumba (fitness op muziek) heeft als inspiratie gediend voor WIN. Ook bleek er een verkennende studie te zijn over nieuwe verdienmodellen, die passen bij het streven naar duurzaamheid en meervoudige waardecreatie (people, planet, profit). Het WIN verdienmodel voldoet aan vrijwel alle kenmerken. Een belangrijk kenmerk is het begrip ‘prosumer’. In het model van WIN zijn de smaakmakers (people) zowel producent als consument. Hierdoor zorgen ze zelf voor groei, voor zichzelf én anderen. Smaakmakers krijgen toegang tot een collegiaal (net)werkverband waar idealisme (planet) en zakelijkheid (profit) worden verbonden, door met en van elkaar te leren delen en co-creëren. Vrijheid en vertrouwen zijn de gemeenschappelijke waarden die hieraan ten grondslag liggen. De 10 principes van Werken in Netwerken vormen de gemeenschappelijke taal.

Altijd kansen op je pad

Leren werken in netwerken is een kwestie van doen. Smaakmakers hebben de keuze om het zelf te doen, met behulp van het WIN-boek en de LinkedIngroep Smaakmaker. Dat kost niets,  maar vergt wel veel zelfdiscipline. Als je daar niet voldoende op vertrouwt, dan biedt WIN drie diensten aan, die kunnen helpen om je doel te realiseren. Door af en toe WIN Activiteiten te bezoeken groeit je kennis en bewustzijn over de nieuwe arbeidsmarkt. In een WIN Team leer je in een half jaar tijd, onder begeleiding, delen en co-creëren. Met WIN Zelfontwikkelling wordt permanent leren, delen en co-creëren realiteit.  Het doel van alle diensten is, om in praktijk te leren delen en co-creëren op basis van de WIN-principes. De begeleiding en intensiteit verschilt. Het rendement van informeel leren in praktijk is veel groter (70%) dan van formeel leren via een opleiding/training (10%). Het concept sluit daarom naadloos aan op elke opleiding of training. Het biedt een veilige omgeving om het geleerde in praktijk te brengen. Naast je eigen werkzaamheden!

De potentiële doelgroep is 150.000 smaakmakers (2% van de beroepsbevolking). Het doel is om eind dit jaar 2000 smaakmakers te hebben, waarvan 10% kiest voor ondersteuning. Dit gaat zeker niet vanzelf. Alle hulp daarbij is dan ook van harte welkom, maar de ervaring van de eerste drie maanden is een enorme opsteker. WIN werkt!

Deze blog illustreert één van de 10 principes van werken in netwerken: Geef belangeloos.

Volg ons!

@werkinnetwerken #zdha