Blog – Gevonden of niet gevonden

24 mei 2014

Over zichtbaarheid

Gevonden is de uitkomst van het idee dat mijn groepje heeft gepresenteerd tijdens de Innovatie Doedag voor bibliotheken. En een prijs mee heeft gewonnen. Een campagne die (bieb)mensen in beweging brengt en de zichtbaarheid vergroot. Een campagne die ook nuttig is voor WIN, realiseer ik me achteraf. De WIN campagne “Maak een selfie of schrijf een elfie” t.g.v. Fête de la Nature op 24/25 mei heeft namelijk teleurstellend weinig reacties opgeleverd.

Te druk

Het is best makkelijk om ideeën te bedenken, vooral voor anderen.

De WIN actie onder het motto natuurlijk werken was een uitnodiging aan mensen die ‘druk druk druk’ zijn om in beweging te komen. Door eens iets anders te doen: de natuur in te gaan en je ervaring te delen. Bewust te worden dat er veel meer ruimte is dan je denkt. Maar het resultaat van de actie bevestigt hoe ongelooflijk lastig het is om mensen in beweging te krijgen. Ideeën bedenken op een Doedag is één, maar wat ga je er mee doen. That’s the question.

Kennis in overvloed

De vraag of het noodzakelijk is om in beweging te komen kan ik volmondig met ja beantwoorden. Ik ben somber als het gaat over de arbeidsmarkt in de toekomst, want er gaan nog heel veel banen verdwijnen. Kennis is er in overvloed. Het is niet langer het exclusieve domein van een sector of vakgebied. De verdergaande automatisering leidt er toe dat over een aantal jaren 60% van alle werkers zogenaamde kenniswerkers zijn. Dat betekent dat je zo’n 5 miljoen concurrenten hebt. Kennis krijgt waarde als mensen er iets mee doen. Een uitgelezen kans voor bijvoorbeeld biebmensen om hun toegevoegde waarde te laten zien.

Zoek de ruimte

De sleutel daarvoor heb je zelf in handen, want de oplossing komt niet van boven. Ruimte voor vernieuwing ligt buiten het eigen domein en is veel dichterbij dan je denkt. Het punt is dat je dit zelf vaak niet ziet, maar anderen wel. Daarom is het zo belangrijk om de gebaande wegen te verlaten en andere mensen een oplossing te laten bedenken voor jouw probleem. Letterlijk over je eigen drempels heen te stappen. Geen toestemming te vragen, maar uit te gaan van je eigen kracht. Gewoon te doen. Vooral lokaal is hiervoor op dit moment veel ruimte. Een ander groepje op de Innovatie Doedag illustreerde dit treffend met hun actie “De Bieb is Dood”: strip de bieb en laat de ruimte door gebruikers vullen.

Waarom zou je?

Eigen belang! Waardering krijgen voor je inspanningen en het bestaansrecht van je organisatie vergroten. Daarmee laat je je maatschappelijke waarde laten zien. Gevonden onderschrijf ik daarom nog steeds van harte, want zichtbaarheid is nodig om te overleven. Dat geldt voor iedereen, dus ook voor mij.  Ik hoop dat (bieb)mensen mij gaan helpen. Smaakmakers en de culi-bieb (nog een idee)? Wie weet. Aan de naam kan het niet liggen.

Naschrift: Het idee “Gevonden” van de Innovatie Doedag is beloond met een geldbedrag van 2500 EUR. De groep heeft een simpele en effectieve campagne uitgewerkt die enthouasiast is ontvangen.

Deze blog illustreert één van de WIN Principes: Zoek de ruimte. Om meer blogs te lezen?  Kies via Maak je keuze de categorie WIN Blogs. 

Volg ons!

@werkinnetwerken #zdha